Leerlingenraad Obs Wereldwijs
Als leerlingen zich betrokken voelen bij het reilen en zeilen in de groep en op school, voelen ze zich daar meer verantwoordelijk voor. Daarom heeft Obs Wereldwijs een leerlingenraad! De leerlingenraad is te vergelijken met de medezeggenschapsraad (MR), maar dan op het niveau van leerlingen.
De leerlingenraad van Obs Wereldwijs bestaat uit zes leerlingen uit groep 5 tot en met 8 die alle kinderen van de school vertegenwoordigen. De leerlingen uit de raad zijn democratisch gekozen door hun medeleerlingen. De verkiezingen voor de leerlingenraad worden samen met de leraar gedaan. De vergaderingen van leerlingenraad worden samen met de directie gevoerd.
Iedere zes weken komt de leerlingenraad van Obs Wereldwijs bij elkaar om te vergaderen. Ze bespreken samen met de directie wat er beter zou kunnen op school. Dat doen ze aan de hand van ideeën en aandachtspunten, die door andere leerlingen zijn ingebracht. Daarnaast wordt iedere vergadering een onderwijsinhoudelijk thema besproken. De stem van onze leerlingen helpt ons om nog beter onderwijs te geven. De notulen die voortkomen uit de vergadering van de leerlingenraad worden met de leerlingen en leerkrachten gedeeld.
Waarom heeft Obs Wereldwijs een leerlingenraad?
- De leerlingenraad van onze school draagt bij aan de concrete uitvoer van onze kernwaarden relatie, autonomie en competentie;
- Door onze leerlingenraad vergroten wij de betrokkenheid van leerlingen. Ze hebben meer invloed op dingen die op school gebeuren en voelen zich verantwoordelijk;
- Door onze leerlingenraad wordt het eigenaarschap van onze leerlingen vergroot;
- Door de leerlingenraad leren kinderen dat zij denken en handelen vanuit de belangen van alle leerlingen, het algemeen belang. De vertegenwoordiger krijgt hierbij input van zijn eigen groep;
- Onze leerlingenraad en de leerlingen leren hun communicatieve vaardigheden te versterken. Ze leren empathisch verbaal en non-verbaal te communiceren door actief te luisteren en goede vragen te stellen om vervolgens samen te vatten wat er is besproken;
- De leerlingen leren om effectief te overleggen. De vergaderstructuur wordt zowel in de groep als in de leerlingenraad toegepast;
- Onze leerlingenraad laat actief burgerschap zien. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen, vanuit onze democratische leer- en leefgemeenschap, gewaardeerde inspraak hebben.